Leesautobiografie

Mijn persoonlijke leesgeschiedenis

Mijn leescarrière heeft veel ups en downs gekend. Toen ik een jaar of 4 was, begon mijn mama elke avond wel een verhaaltje voor te lezen. Ik was een heel actieve peuter en een verhaaltje lezen voor het slapen gaan, was de enige manier waarop mijn mama mij rustig kreeg. Het was bijna altijd mijn mama die een verhaaltje voorlas maar af en toe ook mijn buurmeisje of oma. De verhaaltjes die ze dan voorlas waren vaak sprookjes, maar ook de verhalen van elke dag een olifantje, Jip en Janneke en Puk en de petteflet heeft mijn mama vaak mogen voorlezen. Mijn favoriete boekje op de leeftijd van 4 jaar dat mijn mama wel 1000 keer heeft mogen voorlezen was Bettina de Giraf geschreven door An Vrombout. Later is dit boekje ook een televisieprogramma op tv geworden. Toen ik naar het eerste leerjaar ging kon ik eindelijk zelf beginnen lezen en dat deed ik ook. Elke avond kozen ik en mijn mama een boek en dan lazen we alle twee een stukje voor. Dit was de perfecte manier om mij te stimuleren voor beter te leren lezen. In het tweede leerjaar begon de trend dan van de Geronimo Stilton boeken. Hiervan heb ik er heel erg veel gelezen ik vond dit echt geweldige boeken. De belangrijkste reden dat ik deze boeken zo leuk vond, was dat er ook geurtjes in voorkwamen en de animaties in het boek waren ook super leuk. Eind het derde leerjaar interesseerden de boeken van Geronimo Stilton mij niet meer. Het jaar van het vierde leerjaar heb ik bijna geen boeken gelezen alleen de boeken die echt verplicht waren. In het vijfde en zesde leerjaar veranderde dit weer. Toen las ik echte meisjes boeken om het zo te zeggen. De ruzies tussen vriendinnen, jongens, make-up, kleding,… begonnen me toen te interesseren en dat is de reden waarom ik dat soort boeken begon te lezen. Voorbeelden van boeken die ik toen las zijn Gevaarlijk spel geschreven door Luisa Plaja, Covergirl geschreven door Tiny Fisscher, de boeken van Hoe overleef ik… geschreven door Francine Oomen, de boeken van for girls only,… In het lager onderwijs heb ik dus heel veel gelezen en deed ik het ook graag, maar in het middelbaar is dit helemaal veranderd. De overschakeling naar het middelbaar was ook een keerpunt voor mijn leescarrière. Lezen interesseerde mij eigenlijk niet meer ik had er ook niet meer zoveel tijd voor. Sindsdien lees ik alleen nog maar de boeken die worden verplicht te lezen voor school. Ik weet van mezelf dat ik eigenlijk meer zou moeten lezen, maar het komt er gewoon niet van. Ik vind lezen wel leuk, maar ik lees vrij traag en als we dan een dik boek moeten lezen op een korte periode dan vind ik lezen helemaal niet leuk. Als ik dan toch is een boek lees bijvoorbeeld op vakantie dan is het een boek over het menselijk lichaam of een roman. Een auteur waar ik de laatste jaren veel boeken van gelezen heb is Helen Vreeswijk. De boeken die zij geschreven heeft vond ik echt zeer leuk om te lezen en het las ook zeer vlot zelf al waren het nog vrij dikke boeken. Mijn doel is dus wel om te blijven lezen zelfs al vind ik dat niet altijd even leuk. Ik vind dat het belangrijk is om te lezen omdat je hiermee je taalvaardigheid uitbreidt. In de toekomst ga ik proberen vaker te lezen en niet alleen de boeken die worden opgedragen door de school.