Mijn leescarrière heeft veel ups en
downs gekend. Toen ik een jaar of 4 was, begon mijn mama elke avond wel een
verhaaltje voor te lezen. Ik was een heel actieve peuter en een verhaaltje
lezen voor het slapen gaan, was de enige manier waarop mijn mama mij rustig
kreeg. Het was bijna altijd mijn mama die een verhaaltje voorlas maar af en toe
ook mijn buurmeisje of oma. De verhaaltjes die ze dan voorlas waren vaak
sprookjes, maar ook de verhalen van elke dag een olifantje, Jip en Janneke en
Puk en de petteflet heeft mijn mama vaak mogen voorlezen. Mijn favoriete boekje
op de leeftijd van 4 jaar dat mijn mama wel 1000 keer heeft mogen voorlezen was
Bettina de Giraf geschreven door An Vrombout. Later is dit boekje ook een
televisieprogramma op tv geworden. Toen ik naar het eerste leerjaar ging kon ik
eindelijk zelf beginnen lezen en dat deed ik ook. Elke avond kozen ik en mijn
mama een boek en dan lazen we alle twee een stukje voor. Dit was de perfecte
manier om mij te stimuleren voor beter te leren lezen. In het tweede leerjaar begon de trend dan van
de Geronimo Stilton boeken. Hiervan heb ik er heel erg veel gelezen ik vond dit
echt geweldige boeken. De belangrijkste reden dat ik deze boeken zo leuk vond,
was dat er ook geurtjes in voorkwamen en de animaties in het boek waren ook
super leuk. Eind het derde leerjaar interesseerden de boeken van Geronimo
Stilton mij niet meer. Het jaar van het vierde leerjaar heb ik bijna geen
boeken gelezen alleen de boeken die echt verplicht waren. In het vijfde en
zesde leerjaar veranderde dit weer. Toen las ik echte meisjes boeken om het zo
te zeggen. De ruzies tussen vriendinnen, jongens, make-up, kleding,… begonnen
me toen te interesseren en dat is de reden waarom ik dat soort boeken begon te
lezen. Voorbeelden van boeken die ik toen las zijn Gevaarlijk spel geschreven
door Luisa Plaja, Covergirl geschreven door Tiny Fisscher, de boeken van Hoe
overleef ik… geschreven door Francine Oomen, de boeken van for girls only,… In het
lager onderwijs heb ik dus heel veel gelezen en deed ik het ook graag, maar in
het middelbaar is dit helemaal veranderd. De overschakeling naar het middelbaar
was ook een keerpunt voor mijn leescarrière. Lezen interesseerde mij eigenlijk
niet meer ik had er ook niet meer zoveel tijd voor. Sindsdien lees ik alleen
nog maar de boeken die worden verplicht te lezen voor school. Ik weet van
mezelf dat ik eigenlijk meer zou moeten lezen, maar het komt er gewoon niet
van. Ik vind lezen wel leuk, maar ik lees vrij traag en als we dan een dik boek
moeten lezen op een korte periode dan vind ik lezen helemaal niet leuk. Als ik
dan toch is een boek lees bijvoorbeeld op vakantie dan is het een boek over het
menselijk lichaam of een roman. Een auteur waar ik de laatste jaren veel boeken
van gelezen heb is Helen Vreeswijk. De boeken die zij geschreven heeft vond ik
echt zeer leuk om te lezen en het las ook zeer vlot zelf al waren het nog vrij
dikke boeken. Mijn doel is dus wel om te blijven lezen zelfs al vind ik dat niet
altijd even leuk. Ik vind dat het belangrijk is om te lezen omdat je hiermee je
taalvaardigheid uitbreidt. In de toekomst ga ik proberen vaker te lezen en niet
alleen de boeken die worden opgedragen door de school.